piatok, 28. augusta 2009

Hawker Sea Fury FB Mk.11 - nitovanie

Po oprave rytia a kontrolnom nástreku Surfacerom 1200 som sa pustil do najväčšieho otáznika stavby - do nitovania povrchu. Ako som spomínal, je to môj prvý pokus, takže som si najprv musel zadovážiť správne nástroje:
  • nitovadlo 3Detail. Vyzerá ako zaostrené ozubené koliesko v plastovej rúčke. Zdalo sa mi dosť hrubé a pod určitým uhlom zanecháva otvory vo forme obdĺžnika namiesto kruhu, takže som zháňal iné.

  • nitovadlo RB Productions. Toto mi odporučil Vašo a môžem s ním len súhlasiť. Všetky diely nitovadla sú leptané z hrubého plechu, nitovacie kolieska sú ostré a dodávané v šiestich veľkostiach, zanechávajúce pekné kruhové otvory. Proste super výrobok.


A ako na nitovanie bez nitovacieho výkresu ? Len tak, od oka. Totižto žiaden výkres s nitami na Hawker Sea Fury som nenašiel, takže som sa inšpiroval výkresom na Spitfire, odkiaľ som okukal aspoň princíp umiestnenia nitov. Mať však nitovací výkres na konkrétny typ je veľké plus.

Tu sú fotky, ako som postupoval:


Nitovanie je hotové, vyskúšal som obe nitovačky, pričom pri RB Productions som vyskúšal 3 rôzne veľkosti.


Tu sú niektoré problémy, s ktorými som sa stretol, aby ste vedeli, čo vás môže čakať, ak budete tiež skúšať nitovanie:
- udržať rovnu líniu. Použil som pásik priesvitnej hrubšej fólie, aby som viedol nitovačku pokiaľ možno rovno. Pri kopírovaní existujúcich liniek paneláže a pomalom pohybe som bez problémov udržal líniu aj bez pomôcky. Rovné línie mi zvyčajne nevychádzali na nábežných hranách, kde je rad nitov krátky a prudká zmena tvaru mi občas nitovačku nečakane skrútila. Preto ten pásik ako pomôcka.
- paralelné rovnobežné linky. Vo vnútri väčších panelov je zvyčajne viacero rovnobežných radov nitov. Robil som ich od oka a nie vždy sa mi to podarilo, najmä pravidelné rozostupy. Asi by pomohol presnejší odhad ich umiestnenia a predkreslenie mäkkou ceruzkou... ak psychicky ustojíte raz toľko stráveného času...
- úzke miesta, najmä prechod krídlo-trup. Predpokladal som, že nitovačka RB bude mať také malé koliesko, že s týmto problém nebude. Žiaľ, nie je to tak, úzke miesta ako prechod krídlo-trup sa takýmto nástrojom nitovať nedajú. Tu mi pomohla len ihla alebo jednoducho som nity vynechal (nikomu to nehovorte!)

Som zvedavý aj na to, do akej miery sa mi poradí nity zvýrazniť (podobne ako linky paneláže) a či bude moje chyby vidieť. Tak držte palce, ide sa striekať.
Zverejnenie komentára
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...